ha-art-59-3-2017

Ha!art 59 3/2017

Literatura amerykańska XX i XXI wieku, o której nie mieliście pojęciaLiteratura amerykańska XX i XXI wieku, o której nie mieliście pojęcia Autorki i autorzy numeru: Sandy Baldwin, Charles Olson, Piotr Marecki, Araki Yasusada, Shiv Kotecha, Lawrence Giffin, Kenneth Goldsmith, Mikołaj Spodaryk, Yedda Morrison i Nick Thurston.Read More

Czytaj online

lenistwo
Wiesławiec deluxe
manipulantki
Dominika Dymińska
ha-art-nr-42-2-2013-calosc
Czeska i słowacka literatura nowomedialna

Ha!art 59 3/2017

Literatura amerykańska XX i XXI wieku, o której nie mieliście pojęcia

Autorki i autorzy numeru: Sandy Baldwin, Charles Olson, Piotr Marecki, Araki Yasusada, Shiv Kotecha, Lawrence Giffin, Kenneth Goldsmith, Mikołaj Spodaryk, Yedda Morrison i Nick Thurston.

• • •

Walkthrough

 

1

Zacznij od początku: przeczytaj wywiad z Sandym Baldwinem, profesorem Rochester Institute of Technology, nagrany w Eastman Museum w Rochester w stanie Nowy Jork. Rozmowa wprowadzi Cię w tematykę poruszaną w numerze. Dowiesz się, czym jest szkoła Black Mountain, jakie eksperymenty robiono na styku literatura–uniwersytet, dlaczego ważny jest Flarf, konceptualizm, codeworki i literatura elektroniczna. Kiedy skończysz tę część, przenieś się do części następnej.

2

Trafisz w niej na słynny manifest Wiersz projekcyjny Charlesa Olsona, współtwórcy szkoły Black Mountain, oraz jego wiersze, na potrzeby tego numeru spolszczone przez Michała Tabaczyńskiego.

3

Idź dalej. Czym Black Mountain jest dzisiaj? Przeczytaj o wyprawie samochodowej z Nowego Jorku do Północnej Karoliny. Przejedź się Blue Ridge Parkway po Wirginii i Północnej Karolinie, zatrzymaj w Baltimore, Filadelfii i na koniec w Lake Lure, w którym kręcono słynne sceny Dirty Dancing. Tę część potraktuj jako przerywnik po poprzedniej ciężkiej serii z manifestem i wierszami Olsona.

4

Następnie poznaj słynną mistyfkację literacką Arakiego Yasusady w wykonaniu tłumaczki Martyny Chmielińskiej. Pomyśl, jakie znaczenie mogło mieć napisanie wierszy przez Amerykanina podszywającego się pod Japończyka ocalonego z zagłady w Hiroszimie.

5

I kolejny łatwy kawałek, czyli adaptacja metody Flarf do polskiego kontekstu (Flarf to inaczej rzeźbienie tekstów z gotowców uzyskanych z wyszukiwania określonych haseł w Google). Czytając te wiersze, wyobraź sobie polskie Google, ograniczone jedynie do narodowego horyzontu. Jeśli będziesz miał wrażenie, że teksty są kiczowate, efekt został osiągnięty.

6

W dalszej partii poznaj dwóch młodych poetów, Shiva Kotechę i Lawrence’a Giffna, związanych z nowojorskim wydawnictwem Troll Thread. Przeczytaj wywiady z nimi nagrane na Williamsburgu i Manhattanie. Dowiedz się, co myślą o konceptualizmie, o pisarstwie proceduralnym czy ambientowym, a także jak zapatrują się na kursy kreatywnego pisania, dlaczego nie stać ich na zakup dobrze wyglądających i drogich książek i jak sobie z tym radzą. Zobacz też, jak piszą.

7

Zaraz po nich przejdź do tekstu o tym, co współcześni pisarze i pisarki robią z dziełem Josepha Conrada. Zatrzymaj się na projekcie wymazywania Jądra ciemności Yeddy Morrison, który w Polsce tłumaczy przez wykonanie na nowo Mikołaj Spodaryk. Myśl wtedy intensywnie o posthumanizmie.

8

Wreszcie na sam koniec zapoznaj się z tym, co o amerykańskiej poezji i amerykańskim angielskim sądzi brytyjski artysta Nick Thurston. Przeczytaj wywiad z nim nagrany w krakowskim Bunkrze Sztuki o jego projekcie z amerykańską platformą Amazon Mechanical Turk. Przeczytaj też tłumaczenia jego wierszy wykonane dzięki metodom crowdsourcingowym przez Mechaniczne Turki.

9

Na sam koniec wpisz w wyszukiwarkę książki lub tytuły, o których mowa w numerze, i zamów je sobie do Polski albo otwórz online i poczytaj. A może potraktuj numer jako punkt wyjścia do dalszych poszukiwań współczesnych amerykańskich eksperymentów lub do własnych praktyk literackich?

 

PS Ten numer „Ha!artu” wraz z dwoma innymi, 50. z 2015 roku (literatura konceptualna) i 46. z 2014 roku (literatura eksperymentalna), stanowi trylogię o współczesnych praktykach pisarstwa amerykańskiego. Warto je także czytać wraz z serią konceptualnych książek oraz utworów cyfrowych wyprodukowanych przez Korporację Ha!art.

PS 2 Ten numer nie powstałby bez zaangażowania wielu osób, ale przede wszystkim Martyny Chmielińskiej, której bardzo dziękuję!

Piotr Marecki – redaktor numeru

 

• • •

Ha!art nr 59 - Literatura amerykańska XX i XXI wieku, o której nie mieliście pojęcia w naszej księgarni internetowej

• • •

Czytaj obszerne fragmenty numeru online:

• • •

Spis treści

 

  • Walkthrough
  • Poezja jako ćwiczenie intelektualne – Sandy Baldwin w rozmowie z Piotrem Mareckim
  • Charles Olson – Wiersz projekcyjny
  • Charles Olson – Wiersze
  • Piotr Marecki – Z Nowego Jorku do Black Mountain
  • Araki Yasusada i hoax poetry
  • Piotr Marecki – Niepodległa Google
  • Nie mogę pozbyć się podmiotu – Shiv Kotecha w rozmowie z Piotrem Mareckim
  • Shiv Kotecha – The Unlovable
  • Żarty to dla nas poważna sprawa – Lawrence Giffn w rozmowie z Piotrem Mareckim
  • Kenneth Goldsmith – Fidget
  • Lawrence Giffin – Ad Pedem Litterae
  • Mikołaj Spodaryk – Wymazywanie i zaburzenie
  • Yedda Morrison – Ciemności
  • Literatura konceptualna zawsze występuje w liczbie mnogiej – Nick Thurston w rozmowie z Piotrem Mareckim
  • Nick Thurston – Of the subcontract

• • •

• • •

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information