Pokolenie wyżu depresyjnego

Michał Tabaczyński / Książka

Depresyjne przebudzenia, poranny szczyt depresji, depresyjna droga do pracy, sama praca – jeszcze bardziej depresyjna. Depresyjne samochody i depresyjne korki, w których te samochody beznadziejnie tkwią. Depresyjna literatura i muzyka depresji w tle. Depresyjne kolacje i przedsenne miłosne uniesienia naznaczone…

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce

Piotr Marecki, Tomasz Tdc Cieślewicz / Książka

Obecnie, gry komputerowe produkowane w Polsce stanowią jedną z najbardziej na świecie rozpoznawalnych marek. Jak jednak wyglądały początki rodzimego gamedevu? Czy wszyscy twórcy gier się do nich dziś przyznają? Jaki był wpływ demosceny na gry? I co autorzy gier z…

Czernucha

Antonina Kardaś / Książka

Ciekawe, co on sobie myślał wtedy? Ja tam nie wiem, ale teraz jak widzę tego gnoja, to mu się śmieje prosto w twarz, a on udaje, że mnie nie widzi, a jego żonka, to tak na mnie patrzy spod byka…

Nauka i praca

Aleksandra Waliszewska / Książka

Album Aleksandry Waliszewskiej. Aleksandra Waliszewska - lubi wydawać albumy.   Dear Customer! If you want to order the book and have it shipped abroad, please contact us at dystrybucja@ha.art.pl

Dropie

Natalka Suszczyńska / Książka /

W Polsce, w której wysokie czynsze, niskopłatna posada w bankomacie, gadające ptaki, uchodźcy z krajów Beneluksu oraz psy upijające się w tawernach są na porządku dziennym, dziewczyna o refleksyjnej naturze mierzy się z wejściem w dorosłość.

Gigusie

Gigusie / Książka

Jakub Michalczenia ma znakomity zmysł obserwacji, co dla prozaika realisty jest ogromnie istotne. Świat, który opisuje, jest prawdziwy i wiarygodny, czytelnik nie ma wątpliwości, że to wszystko prawda, że tacy ludzie istnieją i takie jest ich życie.Kazimierz Orłoś  To nie…

Model i metafora. Komunikacja wizualna w humanistyce

Model i metafora / Książka

Wykresy, schematy i diagramy nie są wyłącznie ilustracjami. Jak dowodzi Model i metafora, można je dziś uznać za niezbędne narzędzia ułatwiające tworzenie współczesnej humanistyki. Wykorzystując jednocześnie teksty i obrazy, książka w zwięzły sposób przedstawia szereg zagadnień istotnych dla każdego historyka, socjologa czy badacza literatury.…

Dziwka

Dziwka / Książka

Weronika pada ofiarą zbrodni ze szczególnym okrucieństwem. Jej przyjaciółka Mery wraca do znienawidzonego rodzinnego miasta, by znaleźć mordercę. Jednak gdy słowo "ofiara" przeplata się z "dziwka" łatwo zgubić  właściwy trop. *** Śmierć Weroniki jest przedwczesna, tragiczna i wielce zagadkowa. Prywatne…

Turysta polski w ZSRR

Turysta polski w ZSRR / Książka

Jeśli pół życia się zmyśliło, a resztę przegapiło, to można zawrócić do ostatniego wyraźnego obrazu w pamięci i od niego zacząć jeszcze raz. Nawet jeśli tym obrazem jest Związek Radziecki. Po wyjściu ze szpitala psychiatrycznego trafiłem na przewodnik po ZSRR,…

Psy ras drobnych

Psy ras drobnych / Książka

Bohaterka: pacjentka (lat 28) depresyjna, bezczynna, zalegająca w łóżku, wycofana z relacji towarzyskich, przyjęta do szpitala psychiatrycznego z powodu pogarszania się stanu psychicznego i nadużywania leków. Cechuje ją postępująca apatia, spadek energii z zaleganiem w łóżku, utrata zainteresowań, gorsze skupienie…

Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2013 JoomlaWorks Ltd.

Mariusz Pisarski - 100 hipertekstów panny Gibb

Redakcja

To nie jest bankiet grafomanów. Choć takim by się mógł wydawać. Przez 100 dni lata, co roku, kilkudziesięciu twórców pisze, maluje lub komponuje jedno krótkie dzieło, by następnie podzielić się nim na wspólnej stronie www.

Jedna fotografia dziennie nie brzmi źle. Ale jeden hipertekst? Takiego zadania podjęła się - i wykonała je - Susan Gibb. Po 100 dniowym maratonie twórczym, organizowanym przez autora powieści hipertekstowej Life of Geronimo Sandoval Steve'a Ersinghausa, literatura cyfrowa bogatsza jest o sto tytułów. I każdy z nich to osobne, małe uniwersum. Są tu opowieści o wampirach, o dojrzewaniu, o nieporozumieniach małżeńskich, o wypadku na kilkupasmowej dojazdówce, o związku ojciec-syn i setce innych tematów. Wykorzystują one narracyjne przeploty, zmiany punktów widzenia, konwencję wypowiedzi w wypowiedzi, retorykę suspensu i inne techniki, które łatwo wpasowują się w strukturę linkową, gdzie czytelnik przemieszcza się od segmentu do segmentu poprzez wybór, w tym przypadku, najczęściej jednego z dwóch kierunków.

Krótkie, hipertekstowe opowiadania autorka zalicza do tzw. flash fiction, czyli prozy, którą czyta się w błysku flesza. Ale czy pisze? Każde z opowiadań najczęściej dwukrotnie przekracza objętością niniejszy felieton. Losowe wybrane Ill Humor ma ponad tysiąc sto słów, Colorless - 1066, Voices in your head "zaledwie" 966, choć zawiera opowieści aż dwóch narratorów.

 

Pojedynczy ekran opowiadania o Annalee i Jacobie

 

Forma hipertekstowa dokłada do tych liczb element niepewności i głębi. Niepewność co do obranego kierunku bierze się stąd, że dokonując jednego wyboru, nie wiemy, jak dużą i ważną partię materiału zostawiliśmy za sobą nieruszoną. Głębia jest konsekwencją tej sytuacji: utwór nie tylko sprawia wrażenie, ale najczęściej jest bardziej rozbudowany narracyjnie niż się wydaje. Dla przykładu, Annalee and Jacob. Annalee to dziewczyna pospolita i mało atrakcyjna. Nie tyle za taką się uważa, ale w ten sposób odbierają ją inni. Matka nazywa ją późnym owocem, który w pełni dojrzeje, gdy inne już przywiędną. Dziewczynie to jednak nie wystarcza, chce być owocem zerwanym już teraz. Na szczęście interesuje się nią Jacob. W końcu przychodzi ta noc. Ich ciała odnajdują siebie na łóżku w sypialni i tak już zostaje. Dorabiają się trójki dzieci, po czym biorą ślub. Ta prostolinijna historia komplikuje się za drugim czytaniem, gdy narracyjna zwrotnica, kiedy to klikamy na nieodwiedzony dotąd link, kieruje lekturę w innym kierunku. Okazuje się, że Jacob nie jest bynajmniej rycerzem widzącym w Annalee piękno wewnętrzne. Jego zainteresowanie motywowane jest własnymi problemami z wizerunkiem. Jest zbyt krępawy i zbyt niski. Dziewczyny się z niego podśmiewują i tylko Annalee tego nie robi. W trzeciej mini-sesji lekturowej sytuacja wygląda jeszcze gorzej. Kolejny nie aktywowany link doprowadza nas do alternatywnego zakończenia. Obu bohaterom chodziło tylko o szybki seks, sprawną, mechaniczną inicjację. Związek się wcale nie zawiązuje. Annabel umiera jako panna. Jacob żyje marzeniami i spada ze schodów uderzając się w głowę tak, że 30 następnych lat spędza w śpiączce.

Krótkie hiperteksty, które Gibb pisała posiłkując się niezawodnym programem Tinderbox, przedstawiane były każdego dnia projektu wraz z mapą tekstu, która dawała ogólny podgląd kompozycji utworu. Schematów autorka nie brała z powietrza: na przykład pisząc Concurent Continuity Gibb wykorzystuje kompozycję filmu Sliding Doors (po polsku: Przypadkowa dziewczyna) o rozgałęziającej się fabule i wyeksponowanych potencjalnych alternatywnych zakończeniach.

 

Diagram opowieści 'Concurent Continuity'

 

Przywoływanie szeregu innych alinearnych konwencji, począwszy od Sterne'a i Potockiego a skończywszy na filmach Run Lola Run czy 21 gramów, może rzeczywiście zająć 100 dni, jeśli nie dłużej. Ale przy jednoczesnym napisaniu i doszlifowaniu gotowego tekstu? Ileż tu samodyscypliny w korzystaniu z (obowiązkowo) wolnego wakacyjnego czasu? Jak głębokich pokładów wyobraźni oraz - last but not least - zasobów portfela wymaga tak zakrojony projekt? Dajcie mi sto dni w domku w Puszczy Białowieskiej, chłopów, którzy co rano przynoszą świeży prowiant oraz Muzę, która będzie się krzątać i inspirować, a kto wie, może uda się mi doścignąć niestrudzoną Susan Gibb. Póki co, trzeba chylić czoła. A na horyzoncie już widać jej kolejny, tym razem pełnometrażowy hipertekst, o swojsko brzmiącym tytule A bottle of beer.

• • •

Susan Gibb, 100 Flash hypertext fiction

• • •

Mariusz Pisarski - (urodzony w 1973 r.) krytyk, tłumacz, dziennikarz. Pracował w “Czasie Kultury” i radiu ESKA. Twórca pisma Techsty, o literaturze i nowych mediach. Publikował m.in w "Dekadzie literackiej", "Kulturze", "art.papierze", "Kulturze Popularnej", "Czasie Kultury", "Machinie", w "Slavia Occidentalis", "Homo Communicativus", anglojęzycznym "Cybertext Yearbook" oraz w książkach o e-literaturze, jak "Liternet", "Liternet.pl", "e-Polonistyka", "Tekst (w) sieci". Promotor i producent literatury hipertekstowej. Mieszka w Londynie.

Online za darmo

ha-art-55-3-2016
Numer specjalny: DANK MEMES

Ha!art 55 3/2016

Numer specjalny: DANK MEMES W środeczku: Ahus, Mateusz Anczykowski, Cichy Nabiau, Cipasek, Czarno-biały Pag, Ewa Kaleta, Princ polo, Top Mem, Przemysław...Więcej...
literatura-polska-po-1989-roku-w-swietle-teorii-pierre-a-bourdieu
Nadrzędnym celem projektu był naukowy opis dwudziestu pięciu lat rozwoju pola literackiego w Polsce (1989–2014) i zachowań jego głównych aktorów (pisarzy...Więcej...
bletka-z-balustrady
Bletka z balustrady to ciąg zdarzeń komponujący cyfrowy wiersz. Algorytm opiera się na ramie syntaktycznej utworu Noga Tadeusza Peipera, z którego zostały...Więcej...
rekopis-znaleziony-w-saragossie-adaptacja-sieciowa
Dzięki umieszczeniu arcymistrzowskiej prozy hrabiego Potockiego w cyfrowym otoczeniu, czytelnik otrzymuje gwarancję świeżej i pełnej przygód lektury....Więcej...

Czasopismo

ha-art-59-3-2017

Ha!art 59 3/2017

Literatura amerykańska XX i XXI wieku, o której nie mieliście pojęcia Autorki i autorzy numeru: Sandy Baldwin, Charles Olson, Piotr Marecki, Araki Yasusada, Shiv Kotecha, Lawrence Giffin, Kenneth...

Książki

Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information