Pokolenie wyżu depresyjnego

Michał Tabaczyński / Książka

Depresyjne przebudzenia, poranny szczyt depresji, depresyjna droga do pracy, sama praca – jeszcze bardziej depresyjna. Depresyjne samochody i depresyjne korki, w których te samochody beznadziejnie tkwią. Depresyjna literatura i muzyka depresji w tle. Depresyjne kolacje i przedsenne miłosne uniesienia naznaczone…

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce

Piotr Marecki, Tomasz Tdc Cieślewicz / Książka

Obecnie, gry komputerowe produkowane w Polsce stanowią jedną z najbardziej na świecie rozpoznawalnych marek. Jak jednak wyglądały początki rodzimego gamedevu? Czy wszyscy twórcy gier się do nich dziś przyznają? Jaki był wpływ demosceny na gry? I co autorzy gier z…

Czernucha

Antonina Kardaś / Książka

Ciekawe, co on sobie myślał wtedy? Ja tam nie wiem, ale teraz jak widzę tego gnoja, to mu się śmieje prosto w twarz, a on udaje, że mnie nie widzi, a jego żonka, to tak na mnie patrzy spod byka…

Nauka i praca

Aleksandra Waliszewska / Książka

Album Aleksandry Waliszewskiej. Aleksandra Waliszewska - lubi wydawać albumy.   Dear Customer! If you want to order the book and have it shipped abroad, please contact us at dystrybucja@ha.art.pl

Dropie

Natalka Suszczyńska / Książka /

W Polsce, w której wysokie czynsze, niskopłatna posada w bankomacie, gadające ptaki, uchodźcy z krajów Beneluksu oraz psy upijające się w tawernach są na porządku dziennym, dziewczyna o refleksyjnej naturze mierzy się z wejściem w dorosłość.

Gigusie

Gigusie / Książka

Jakub Michalczenia ma znakomity zmysł obserwacji, co dla prozaika realisty jest ogromnie istotne. Świat, który opisuje, jest prawdziwy i wiarygodny, czytelnik nie ma wątpliwości, że to wszystko prawda, że tacy ludzie istnieją i takie jest ich życie.Kazimierz Orłoś  To nie…

Model i metafora. Komunikacja wizualna w humanistyce

Model i metafora / Książka

Wykresy, schematy i diagramy nie są wyłącznie ilustracjami. Jak dowodzi Model i metafora, można je dziś uznać za niezbędne narzędzia ułatwiające tworzenie współczesnej humanistyki. Wykorzystując jednocześnie teksty i obrazy, książka w zwięzły sposób przedstawia szereg zagadnień istotnych dla każdego historyka, socjologa czy badacza literatury.…

Dziwka

Dziwka / Książka

Weronika pada ofiarą zbrodni ze szczególnym okrucieństwem. Jej przyjaciółka Mery wraca do znienawidzonego rodzinnego miasta, by znaleźć mordercę. Jednak gdy słowo "ofiara" przeplata się z "dziwka" łatwo zgubić  właściwy trop. *** Śmierć Weroniki jest przedwczesna, tragiczna i wielce zagadkowa. Prywatne…

Turysta polski w ZSRR

Turysta polski w ZSRR / Książka

Jeśli pół życia się zmyśliło, a resztę przegapiło, to można zawrócić do ostatniego wyraźnego obrazu w pamięci i od niego zacząć jeszcze raz. Nawet jeśli tym obrazem jest Związek Radziecki. Po wyjściu ze szpitala psychiatrycznego trafiłem na przewodnik po ZSRR,…

Psy ras drobnych

Psy ras drobnych / Książka

Bohaterka: pacjentka (lat 28) depresyjna, bezczynna, zalegająca w łóżku, wycofana z relacji towarzyskich, przyjęta do szpitala psychiatrycznego z powodu pogarszania się stanu psychicznego i nadużywania leków. Cechuje ją postępująca apatia, spadek energii z zaleganiem w łóżku, utrata zainteresowań, gorsze skupienie…

Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2013 JoomlaWorks Ltd.

Mariusz Pisarski - Filmowość hipertekstu, hipertekstowość filmu

Redakcja

Powieść hipertekstowa to literacka narracja zbudowana za pomocą autonomicznych segmentów tekstu połączonych ze sobą odnośnikami. Przejścia pomiędzy segmentami, których zawartością są pojedyncza sceny dialogowa czy krótkie opisy, dokonują się na oczach czytelnika.

Co najciekawsze, to on sam przeskoki te wywołuje, bo tylko w ten sposób hipertekstowa opowieść może odsłaniać swój ciąg dalszy. Oparty na strukturze sieciowej, hipertekst jest formą otwartą, nielinearną, zachęcającą czytelnika do do wyboru lektury. Pocięte fragmenty tekstu łączą się z sobą za pomocą wyodrębnionych słów: mogą one zapowiadać ciąg dalszy, sugerować dygresję, komentarz bądź wyjaśnienie, zachęcać do zbliżenia się do opisywanego przedmiotu. Mogą też po prostu płatać nam figla, obiecywać coś, a następnie – po przejściu do zapowiadanego segmentu – obietnicy tej nie dotrzymywać. Możliwości jest mnóstwo, tyle co w podręczniku do retoryki.

Hipertekst wprowadza do rozważań nad narracją ciekawą perspektywę komparatystyczną. Zdecydowanie najbardziej fascynującym jest zestawienie tej formy wypowiedzi twórczej z filmem. Segmenty hipertekstu przypominają filmowe ujęcia, uruchomienie linku jest jak cięcie, a sam fakt, że przechodzenie z jednego ujęcia do drugiego odbywa się w "czasie rzeczywistym" widza, jeszcze bardziej uwypukla pokrewieństwo rytmu filmu i rytmu hipertekstu. Obie sztuki opowiadania zasadzają się na zestawieniu elementów, zderzaniu obrazów i słów, skonwencjonalizowanej lub spontanicznie asocjacyjnej formule spajania osobnych całostek. Obie też mówią, że 1+1 nie równa się 2; że pomiędzy dwoma arbitralnie zespolonymi ujęciami istnieje trzecie, niewidoczne, sugerowane i czekające na twórcze wypełnienie przez odbiorcę.

Refleksja nad filmem i hipertekstem byłaby czysto teoretycznym gdybaniem, jeśliby brać pod uwagę klasyczny model hollywoodzki, z klasycznym rozwojem bohatera, prowadzeniem akcji i arystotelesowskim zakończeniem. Są jednak twórcy i są dzieła, które wydają się szczególnie bliskie hipertekstowej formule narracyjnej.

Eisenstein i Kuleszew eksperymentowali z montażem, ze zderzeniami filmowych obrazów. Pasolini uczulał na kompozycję otwartą, na współpracę widza. Altman był mistrzem połączeń, tworzył niemą opowieść, nadbudowaną na tym, co widzialne, za pomocą nakładających się na siebie – i przechodzących z jednego wątku w inny – kształtów, słów i barw. Innaritu doskonali opowieści wielowątkowe, a Nolan stworzył filmową klasykę hipertekstu – Memento.

A to tylko początek i ledwie zachęta. "popołudnie, pewna historia", wydana właśnie po polsku, wybitna hipertekstowa powieść Michaela Joyce'a, autora świadomego fascynujących powinowactw filmu z hipertekstem, jest świetną okazją do wyruszenia na ten nie do końca zbadany teren. Miłośnicy X muzy nie mogą obok tej pozycji przejść obojętnie: zachęca ona do tworzenia alternatywnych kanonów i poszerza nasze spojrzenie na film, i na sztukę opowiadania w ogóle.

• • •

Więcej o hipertekście popołudnie, pewna historia Michaela Joyce'a w katalogu wydawniczym Korporacji Ha!art

popołudnie, pewna historia w naszej księgarni internetowej

Online za darmo

ha-art-55-3-2016
Numer specjalny: DANK MEMES

Ha!art 55 3/2016

Numer specjalny: DANK MEMES W środeczku: Ahus, Mateusz Anczykowski, Cichy Nabiau, Cipasek, Czarno-biały Pag, Ewa Kaleta, Princ polo, Top Mem, Przemysław...Więcej...
literatura-polska-po-1989-roku-w-swietle-teorii-pierre-a-bourdieu
Nadrzędnym celem projektu był naukowy opis dwudziestu pięciu lat rozwoju pola literackiego w Polsce (1989–2014) i zachowań jego głównych aktorów (pisarzy...Więcej...
bletka-z-balustrady
Bletka z balustrady to ciąg zdarzeń komponujący cyfrowy wiersz. Algorytm opiera się na ramie syntaktycznej utworu Noga Tadeusza Peipera, z którego zostały...Więcej...
rekopis-znaleziony-w-saragossie-adaptacja-sieciowa
Dzięki umieszczeniu arcymistrzowskiej prozy hrabiego Potockiego w cyfrowym otoczeniu, czytelnik otrzymuje gwarancję świeżej i pełnej przygód lektury....Więcej...

Czasopismo

ha-art-59-3-2017

Ha!art 59 3/2017

Literatura amerykańska XX i XXI wieku, o której nie mieliście pojęcia Autorki i autorzy numeru: Sandy Baldwin, Charles Olson, Piotr Marecki, Araki Yasusada, Shiv Kotecha, Lawrence Giffin, Kenneth...
Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information