kwiaty-rozlaczki
KsiążkaAleksandra Wstecz

Kwiaty Rozłączki

„Jeśli można pisać wiersze o miłości, także rozstaniu należy się pieśń. Rozłączka wydobywa na światło dzienne epizody, przeczucia, zapowiedzi końca. Wprowadza osoby prywatnego dramatu, scenerię codziennego bycia-niebycia razem. Oświetla kolejność emocji i ich ciągi dalsze, bo te zawsze następują, nawet wtedy, gdy pakujemy manatki i wszystko wokół...Read More

„Władczynie spojrzenia”. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek

Małgorzata Radkiewicz

Władczynie spojrzenia

Tytuł: Władczynie spojrzenia. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek
Autor: Małgorzata Radkiewcz
ISBN: 978-83-61407-86-7
Projekt okładki: Wojtek Doroszuk
Seria: Linia Wizualna
Liczba stron: 216
Cena: 37 zł
Data Premiery: 2010-12-30

„Władczynie spojrzenia” to książka o twórczości kobiet – artystek i reżyserek, które posługują się formami audiowizualnymi: filmem, wideo, nowymi mediami. Centralnym tematem tomu jest kobieca ekspresja, jej zróżnicowanie tematyczne, stylistyczne i medialne. Autorka wykorzystuje zarówno klucz teoretycznofilmowy, feministyczny i genderowy, jak i szeroko rozumianą metodologię studiów kulturowych. Umożliwia jej to umieszczenie oglądanych filmów w wielu różnych kontekstach, w odniesieniu do odmiennych koncepcji teoretycznych i metodologii.

Przedmiotem analizy czyni autorka realizacje takich reżyserek i artystek jak Urlike Ottinger, Chantal Akerman, Vèra Chytilová, Julie Dash, Miranda July, Sally Potter, Jennifer Reeves, Jasmila Žbanić oraz powstałe po 1989 roku prace polskich artystek: Katarzyny Kozyry, Anny Baumgart, Bogny Burskiej, Zorki Wollny, Izabeli Gustowskiej, Zuzanny Janin, Karoliny Kowalskiej, Anny Niesterowicz i Alicji Żebrowskiej.

Interdyscyplinarne podejście pozwala autorce na prześledzenie tego, w jaki sposób twórczynie korzystają z pola filmowego, z filmowych konwencji, narzędzi i sposobów reprezentacji i jak na ich podstawie budują swoje wypowiedzi. Przedstawia ona propozycje tworzone przez artystki i reżyserki jako działania uwarunkowane nie tylko miejscem w historii sztuki / filmu, ale także przynależnością do dekonstrukcyjnego nurtu kultury wizualnej, opartego na wspólnocie doświadczenia kobiecego podmiotu twórczego i podobnym teoretycznym przemyśleniom wizualizowanym w medium filmowym.

• • •

• • •

Małgorzata Radkiewicz – dr hab., od 1995 roku związana z Wydziałem Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie od 2000 roku pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Sztuk Audiowizualnych. Założycielka i kierowniczka Podyplomowych Studiów z Zakresu Gender UJ. Stypendystka International Women’s University na Uniwersytecie w Hamburgu i Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. Wykładała gościnnie na Uniwersytecie Viadrina we Frankfurcie nad Odrą i Uniwersytecie w Tampere w Finlandii. Autorka książek: W poszukiwaniu sposobu ekspresji. O filmach Jane Campion i Sally Potter (2001), Derek Jarman. Portret indywidualisty (2003), „Młode wilki” polskiego kina. Kategoria gender a debiuty lat 90. (2006). Jako redaktorka współpracowała z krakowskim wydawnictwem Rabid i przygotowała pięć tomów z serii Gender. Publikuje w Polsce i za granicą, w katalogach wystaw, antologiach i na łamach czasopism, między innymi „Rita Baum”, „Kwartalnik Filmowy”, „Czas Kultury”, „Kultura Współczesna”.

• • •

Recenzje i teksty powiązane z książką:

• • •

Inne książki autorki w katalogu wydawniczym Korporacji Ha!art:

• • •

„Władczynie spojrzenia”. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek w naszej księgarni internetowej

Zapowiedzi

pasty-i-skity
Sławomir Shuty
Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information